Format A4 i A3 dla wymagających - Papiery FB



Mając do wyboru mikroporowe papiery FB z powłoką barytową lub bez, bardzo często nie sposób ich rozpoznać. Co więcej często nie ustępują tym pierwszym ani jakością ani trwałością.

CANSON

Platine Fibre Rag 310g/m2

W tej kategorii znajdziemy papier PLATINE FIBRE RAG. Platinum bazuje w stu procentach na bawełnie. Jest to podłoże od lat dostępne w ofercie dla „analogowych” artystów. Jako podłoże do fotografii cyfrowej zadebiutowało jeszcze przed papierem barytowym tego producenta. Platine Fibre Rag to bardzo ceniony papier. Oferuje świetne wyniki w fotografii monochromatycznej. Poziom tzw D-max gwarantuje, że czerń na tym materiale będzie jedną z najgłębszych. Papier jest bezkwasowy oraz pozbawiony wybielaczy optycznych.

HARMAN BY HAHNEMUHLE

 


Gloss Art Fibre
i Gloss Art Fibre Warmtone 300g/m2

Ten tandem producentów zaoferuje dwa wyjątkowe papiery. Trudno ominąć ten papier obojętnie. Jest to dość wyjątkowe podłoże. Nikogo nie trzeba przekonywać w poczuciu, że podłoże bazuje na włóknach, ponieważ jest to widoczne na papierze i wyczuwalne pod palcami. Lekko błyszcząca „mięsista” faktura sprawia wrażenie surowego słabo sprasowanego papieru ledwo powleczonego powłoką. Taką estetykę można pokochać lub znienawidzić. Z pewnością nie da się jej nie zauważyć. Podobnie jak przy papierach barytowych z widoczną fakturą (jak Tecco BTG300), ma ona ogromny wpływ na odbiór finalnej fotografii. Wrażenie charakteru obrazu i elegancji to elementy na których nam zależy.

HAHNEMUHLE

 


Photo rag Pearl 310g/m2

Ten zasłużony producent może się pochwalić trzema papierami w dziale FB bez powłoki barytowej. Zdecydowanie najciekawszy wydaje się być Photo Rag Pearl. Nie jest to zbyt popularny papier z uwagi na cenę. Jednak najgorszym co mogło spotkać ten papier jest fotografia go promująca. Niestety wybrano uroczy portret Audrey Hepburn... w odcieniach fioletu. Większość klientów sugeruje się tą barwą uznając fotografię za kiepską wariację na temat czerni i bieli. Nie zasłużenie, ponieważ papier jest naprawdę wysokiej jakości. Delikatny pobłysk i elegancja nieregularna faktura dodają mu elegancji. Ciepły odcień z braku wybielaczy optycznych również nie jest wadą. Niestety papier nie cieszy się popularnością. Papier bazuje na włóknach bawełnianych w gramturze 320g/m2


Fine Art Pearl 285g/m2

Ten celulozowy papier to liski krewny poprzedniego Photo Rag Pearl. Jest jednak jaśniejszy a jego faktura jest delikatniejsza. Ciekawe, że dopiero zadrukowany ukazuje delikatną perłę, w miejscach nie zadrukowanych praktycznie nie widoczną. Mimo mało zdecydowanej faktury, papier daje świetne wyniki kolorystyczne oraz estetyczne. Tym razem zastosowano delikatną ilość wybielaczy optycznych by poprawić biel podłoża


Photo Rag Satin 310g/m2

To kolejna wariacja na temat „niewidocznej faktury”. Jeszcze delikatniejsza faktura niż u poprzednika łączy się z bawełnianym podłożem (zgodnie z nazwą Rag). Podobnie jak u poprzednika, fakturę zauważymy dopiero po zadrukowaniu. Papier lekko wybielony z przyzwoitymi wynikami. Niestety może to przez fakturę, papier wydaje się zbyt słaby w oddaniu czerni. Z jednej strony nie jest to jeszcze papier matowy, gdzie czerń nie odbijała by światła równoważąc mniejszy poziom D-max. Z drugiej strony nie uzyskujemy już kontrastu charakterystycznego dla papierów z pobłyskiem

W kolejnej części czas na matowe papiery FINE ART