Papiery 10x15 czyli standard pocztówkowy dla każdego

Oczywiście fotografie często umieszczamy w komputerze lub w serwisach społecznościowych. Łączą się z tym jednak pewne wady oraz ryzyko utraty naszych fotograficznych wspomnień, a nic dwa razy się nie zdarza. Jak nietrwałe jest przechowywanie fonografii na dyskach wie każdy kto przeżył awarię dysku twardego, bo żadne urządzenie nie jest wieczne. Dotyczy to też płyt CD i DVD które okazały się nie być tak długowieczne jak się spodziewano. Podobnie sprawa się ma ze standardami zapisu. Konia z rzędem temu kto odczyta dziś informacje z nie tak starych dyskietek. Wkrótce nie będzie do czego podłączyć naszych dskói podzielą one los kaset audio i VHS. Jak idzie o serwisy społecznościowe, to nie są one wieczne. Za dziesięć lat może nie być już facebooka naszej klasy czy dropboxa. Są one tak trwałe jak firmy płacące za serwery na których się znajdują.

Jest jednak metoda zachowywania fotografii sprawdzona i dająca najlepsze rezultaty estetyczne. Wystarczy skorzystać z papieru. Wątpiących w długowieczność papierowych odbitek odesłać należy do Muzeum Fotografii, papier przetrwa najwięcej i jest medium szlachetnym.

Współczesne metody druku pozwalają na wydruk w warunkach domowych, fotografii o jakości równej a często przekraczającej to co mogą zaoferować fotolaby. O wygodzie i szybkości wiążącej się z samodzielnym drukiem przekonał się każdy kto choć raz spróbował.

By ułatwić dobór właściwego papieru, proponujemy Państwu przegląd papierów dla każdego użytkowania. Od zastosowań domowych aż po profesjonalne papiery galeryjne.

Dziś przejrzymy markowe papiery błyszczące, najbliższe temu do czego przyzwyczaiły nas fotolaby. Z czasem jednak zaprezentujemy większy wybór podłoży o których nikt w fotolabach nawet nie marzył.

Opiszemy papiery markowe. Tylko takowe mogą gwarantować powtarzalność i trwałość. Powtarzalność daje pewność że w tym samym zestawieniu papieru i drukarki, możemy uzyskać dowolną ilość identycznych wydruków. Tego nie mogą zagwarantować papiery nie markowe, które często różnią się drastycznie z paczki na paczkę. Również trwałość papieru, jego możliwość zatrzymywania tuszu i odporność na warunki zewnętrzne zależna jest od producenta. Wpływa to bezpośrednio na czas przez jaki przetrwają nasze fotografie, a właśnie na długowieczności nam zależy. Oczywiście liczy się jakość, czyli ilość kolorów jakie można reprodukować
na papierze i jego ostrość, czy jak kto woli rozdzielczość.



Jako, że w tej części chcemy skupić się na papierach do domowego użytku omówimy najpopularniejszą grupę, czyli błyszczące "pocztówkowe" 10x15.
Do testu trafiają więc papiery HP i Epsona, czyli marek związanych z produkcją samych drukarek. Mamy jednak do wyboru również marki skupiające się na produkcji stricte papierów i podłoży do fotografii, jest to Ilford oraz Tecco.

Pierwszym często zaskakującym odkryciem wśród początkujących jest fakt, że papiery nie mają wielkości dokładnie 10x15 a 10,2x15,2. Jest to format standaryzowany wynikający z tradycji i faktu, że został on stworzony na rynku anglosaskim, gdzie nie używa się systemu metrycznego. Warto wiedzieć, że zdarzają się producenci papierów markowych inaczej, którzy nie borą tego pod uwagę co skutkuje utratą kilku milimetrów w stosunku do standardowego arkusza. Wszyscy bowiem producenci drukarek trzymają się ustalonego formatu.

Papiery różnią się między sobą kilkoma cechami. Jest to:

Gramatura papieru wyrażona w gramach na metr kwadratowy. Błędnie postrzega się tę wartość jako wskaźnik grubości papieru. Może oczywiście wiązać się z grubością papieru ale musimy wiedzieć, że papier fotograficzny składa się z wielu warstw, jest mniej lub bardziej "ubity". Może się więc zdarzyć, że mimo różnej gramatury, papiery mają tę samą grubość i dają to samo wrażenie sztywności. Oczywiście to właśnie wrażenie jest ważne. Po pierwsze wygodniej i estetyczniej prezentować fotografie na papierze, który nie łamie się w rękach. Będzie on również o wiele trudniejszy do uszkodzenia



Wrażenie białości papieru. Każde podłoże ma inny odcień. Zależy to od wielu czynników, jednym z nich jest ilość zawartego wybielacza optycznego. Pamiętajmy jednak, że niekoniecznie ten najbielszy jest najlepszy. Wynika to z ilości specjalnego wybielacza optycznego budowie papieru, który jednak nie służy jego długowieczności. Jednak znalezienie złotego środka między odcieniem i estetyką a trwałością to wyzwanie dla producentów

Możliwość reprodukcji kolorów. Od tej cechy zależy ile odcieni potrafi zachować papier. Trudno to zmierzyć w sposób wiążący, ponieważ różne drukarki dają różne efekty w zestawieniu z innymi papierami. Oczywiście można przeprowadzić test obiektywny wszystkich papierów w oparciu o jedna drukarkę, ale w tej części skupimy się na wrażeniach estetycznych. Warto przetestować sobie papieru w oparciu o własną drukarkę i dobrać najbardziej zadowalające nas rozwiązanie

Faktura papieru. To cecha która wydawać by się mogła wspólna dla wszystkich papierów błyszczących. Są jednak drobne różnice w fakturze, gładkości i pobłysku podłoży

Rozdzielczość to cecha która we wszystkich markowych podłożach powinna być wystarczająco wysoka by nie dało się przyczepić do niej gołym okiem. U producentów niemarkowych bywa różnie. Duża rozdzielczość wynika bowiem z tego jak papier przyjmuje i zakotwicza kroplę tuszu.

Papiery fotograficzne tego typu nie są zbudowane tylko z papieru. Wbrew pozorom mają warstwową budowę. Z zewnątrz powlekane żywicznie posiadają warstwę mikro-porową w której osadza się kropla tuszu. W składzie mamy jeszcze zabezpieczający polietylen, który nałożony też z doły zapobiega zwijaniu się arkusza. W końcu jest też najgrubsza warstwa czystej pulpy papierowej. Właśnie dzięki tej budowie, uzyskujemy o wiele lepsza jakość wydruku niż na standardowych kartkach papieru biurowego. Powlekanie żywiczne oznaczane jest często skrótem RC. Powleczenie Polietylenowe symbolizuje skrót PE

Taka budowa papierów powoduje, że są one odporne na wilgoć. Celowo nie piszę o wodoodporności ponieważ nie polecamy zalewania wydruków wykonanych drukarkami atramentowymi. Nie należy się jednak zbytnio przejmować jeśli na bobrze wyschnięty wydruk spadnie nam mała kropla wody. Warto jednak uważać by nie przecierać, a delikatnie wysuszyć wydruk po takim wypadku.

HP

Marka HP dla wielu jest dziś synonimem fotografii. Nie da się ukryć, że popularność tych urządzeń jest tak ogromna z uwagi na mnogość modeli i dostępność cenową. HP cieszy się również świetnym marketingiem,
a drukarki tej firmy słyną z intuicyjnej, łatwej obsługi. Również w dziale popularnych papierów do użytku domowego HP jest mocnym graczem. Oferuje nam tu możliwość wyboru papierów zróżnicowanych cenowo. Ich
klasy HP oznacza gwiazdkami



HP EVERYDAY PHOTO PAPER GLOSSY


To podłoże określane przez HP jako klasa trzy gwiazdkowa. Jest to podłoże o minimalnej gramaturze. Wartość 200g/m2 to granica poniżej której nie warto schodzić, chcąc mieć wrażenie obcowania z "odbitką". Jeśli więc zaczyna się przygodę z drukowaniem, może się zdarzyć, że papier ten zrobi na nas świetne wrażenie. Z czasem jednak będziemy chcieli sięgnąć po papier wyższej klasy. Jak idzie o reprodukcję kolorów to osobą bez znajomości zagadnień zarządzania kolorem polecam ustawienie w drukarce papieru glossy, bez względu na markę urządzenia. Tyczy się to zresztą wszystkich papierów glossy. Sama reprodukcja kolorów w urządzeniach amatorskich jest zadowalająca. HP trafnie nazwało ten papier everyday, jest to "błysk" do codziennego użytku. Ten biały gloss "dla każdego"



HP ADVANCED PHOTO PAPER


Zgodnie z nazwą, jest to paper bardziej zaawansowany od poprzednika. Podobnie jak z papierem HP EVERYDAY, dostajemy 100 białych kartek 10x15. Tym razem jednak o gramaturze 250g/m2. To papier o grubości i cechach fizycznych zadowalających większość użytkowników. Dobrej jakości wydrukowana "odbitka" jest nie do odróżnienia od fotolabowej. Na pudełku producen zaznacza, że jest to papier do wszystkich drukarek typu inkjet. Zarówno dla tych tańszych opartych o technologię barwnikową, jak i tych opartych o bardziej zaawansowane rozwiązania pigmentowe. Poziom absolutnie zadowalający dla większości zastosowań amatorskich.
HP daje temu produktowi ocenę cztero gwiazdkową

HP PREMIUM PLUS PAPER


Nazwa Premium zobowiązuje, tym razem mamy topowy produkt na pięć gwiazdek. Papier zyskał na gramaturze i grubości. Odnoszę również wrażenie, że przy zastosowaniu lepszej drukarki jest możliwość uzyskania na
nim płynniejszych przejść kolorystycznych. Zdecydowanie polecany w fotografii bardziej cennych momentów. Grubszy papier klasy premium ma szansę przetrwać dłużej bez uszkodzeń mechanicznych. Nie przypadkiem,
na pudełku HP pokazuje przykładową fotografię ślubną. Z uwagi na wyższą cenę papier występuje pakowany w mniejszych ilościach.

EPSON

Podobnie jak HP, tak i Epson to znany producent sprzętów drukujących, od małych drukarek po wielkie plotery. Papiery, które zaprezentujemy cieszą się ogromną popularnością z uwagi na promocyjne zestawienie
dwóch pudełek w atrakcyjnej cenie. Podobnie są to papiery do codziennego użytku

EPSON PHOTO

Podobnie jak rodzina HP, papiery błyszczące Epson występują w trzech klasach. Pierwszy i najprostszy nazywa się po prostu Epson Photo. Jest to "błysk" codziennego użytku o gramaturze 190g/m2. I tu gramatura wiąże się z odczuciami fizycznej grubości papieru. Nie da się ukryć, że pod tym względem jest to wybór podstawowy. Z uwagi na grubość papieru trudniej też uzyskać idealnie gładką powierzchnię, ponieważ cieńsze papiery łatwiej poddają się odkształcaniu. Epson wycenił to podłoże na trzy gwiazdki

EPSON GLOSSY PHOTO

Dłuższa nazwa i większa ilość gwiazdek. Ten czerto gwiazdkowy materiał występujący w dwupakach wydaje się świetnym wyborem pomiędzy jakością a ceną. Dobre wyniki w kolorze i kontraście idą w parze z gramaturą 255g/m2. Papier sprawdza się w zastosowaniach amatorskich idealnie. Nie jest jeszcze jednak ostatnim słowem z oferty pocztówkowej Epsona.

EPSON PREMIUM GLOSSY PHOTO

Mimo tej samej grubości i gramatury co poprzednik, jest to wyraźnie wyższej klasy podłoże. Premium w nazwie zobowiązała Epsona do bardzo wysokiej jakości. Powierzchnia jest lekko gładsza a pobłysk robi bardziej czystsze wrażenie. Idealnie radzi sobie z czerniami. Dzięki wyraźnie lepszej powłoce od poprzedników wydaje się gładszy. Wyniki reprodukcji kolorów i kontrastu nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z pięciogwiazdkowym papierem. Do zastosowań amatorskich i dla osób fotografujących rodzinnie i weekendowo papier wręcz idealny.

 

TECCO

Wraz z tą marką przechodzimy na zupełnie inny poziom. Jest to producent nastawiony wyłącznie na podłoża fotograficzne i produkcyjno reklamowe. Skupiając się na papierze i posiadając ogromną rzeszę profesjonalnych odbiorców, posiada bardzo wyśrubowane normy jakości. Do papierów tych, producent gwarantuje wsparcie w formie darmowych profili koloru. Są one do ściągnięcia ze strony tecco-photo.de.


HIGH GLOSS PHG260


Papier bardzo wysokiej klasy. Biały, ale z rozsądną ilością wybielacza optycznego, co wpływa podwyższoną archiwalność papieru. Możemy być pewni, że jest to materiał poważny. Dokładnie ten sam papier występuję w arkuszach a4 i a3, ale również w rolach do profesjonalnego druku fotografii. Nie da się ukryć, że mamy do czynienia z papierem, któremu nie można zarzucić zupełnie nic. Kontrasty powodują, że możemy mieć wręcz wrażenie trójwymiarowości niektórych elementów obrazu. Z Czernie są głębokie i najwyższe w klasie papierów błyszczących. Gamut kolorystyczny jest tak pojemny by na tym właśnie papierze drukować najwyższej klasy wystawy fotograficzne za pomocą profesjonalnych papierów graficznych. Trudno znaleźć wyższą jakość wśród papierów błyszczących. Gramatura 260gram wydaje się być standardem grubości, jednak za pomocą dobrej drukarki możemy uzyskać na tym papierze wyniki bojące o klasę wszelkie odbitki labowe

Glossy Ultra White PUW285

Powiedzieć o tym papierze biały to mało. O ile w poprzednim zastosowano naturalną biel, tu materiał wybielono tak by prawie świecił. Wybór pomiędzy tym a poprzednim z z oferty Niemieckiego producenta to decyzja czysto estetyczna. Pod względem jakości trudno wskazać tu zwycięzcę. Nie podlega jednak wątpliwości, że jest to papier wyraźnie grubszy. Gramatura 285 gram, przekłada się tu wyraźnie na poczucie, fizycznego kontaktu z fotografią. Papier jest wręcz stworzony do reprodukcji bogatych kolorystycznie obrazów. Ostrość uzyskanego obrazu wydaje się maksymalna dla ludzkiego oka. Trudno o lepszy wybór. Jak u poprzednika, odbitki labowe nie nadają się do porównywania z tym papierem.

ILFORD

Jest to marka owiana legendą. Od dziesięcioleci producent najpopularniejszych wśród fotografów papierów ciemniowych. Te lata współpracy z największymi artystami musiały mieć wpływ na produkty tego producenta. Ciekawostką jest niedawne połączenie sił ilforda z Tecco. Z pewnością mówimy tu o liderach. Papiery Ilford wsparte są przez producenta zapleczem profilowym, do pobrania na stronie


Ilford Galerie Premium Gloss 270

Papier o umiarkowanej białości. Trudno jednak zaliczyć go do serii papierów podstawowych. Bez wątpienia jeden z najlepszych produktów w tej kategorii. Duże możliwości kolorystyczne i głębokie kontrasty idą w parze z rozsądną grubością. Papier wzorcowo gładki. Brak mu wad i godny jest polecenia każdemu od amatora do profesjonalisty.

Ilford Galerie Prestige Smooth Gloss 310

Zdecydowanie dobry papier. Podobnie jak Tecco trudno szukać jego wad. Idealnie gładki i niezwykle pojemny w reprodukcji kolorów. W odcieniu lokuje się pomiędzy papierami Tecco. Zdecydowanie wśród liderów. Gramatura 310 gram tym razem nie ma szczególnego wpływy na realną grubość papieru. Trudno zauważyć różnicę grubości pomiędzy papierami 250 a 310gram. 


W kolejnym artykule postaram się przybliżyć czytelnikom papiery pozbawione gładkości typu gloss. Opiszemy papiery perłowe, satynowe oraz typu luster.