Papiery 10x15 czyli standard pocztówkowy dla każdego cz2

 

Papiery tu omawiane ograniczamy do oferty pocztówkowych popularnych podłoży. Dostępne są one oczywiście w większych formatach oraz w rolach, ale na omówienie zagadnienia oferty dla większych formatów, przyjdzie jeszcze czas. Im dalej w las tym wybór jest szerszy i z czasem dotrzemy do profesjonalnych ekskluzywnych podłoży do druku fotografii

Skupmy się jednak na razie na formacie 10x15 który idealnie sprawdzi się w albumie rodzinnych fotografii. Nie każdy musi lubić papiery błyszczące. Z jednaj strony jest to popularny rodzaj podłoża.  Obrazy przenoszone na papierach błyszczących, mają dobry kontrast i kolor a przede wszystkim, poprzez zastosowanie takiej faktury, mamy wrażenie że ostrzejszego obrazu. Jednak główną wadą papierów błyszczących jest ich podatność na zniszczenie. Niestety taki papier łatwiej jest zarysować czy też odbić na nim ślady palców. Sposobem na to może być drukowanie fotografii z białą ramką. Jest to o tyle praktyczne, że trzymając fotografię nie dotykamy zadrukowanej powierzchni. Nie każdy jednak lubi taki rodzaj wydruków. Kolejną wadą mogą okazać się liczne odbicia i refleksy światła.

Rozwiązaniem i często wyborem estetycznym są papiery posiadające wyraźną fakturę. Zwyczajowo w fotolabach padało zawsze pytanie „Odbitka błyszcząca czy matowa?”. Pod hasłem matowa kryła się powierzchnia satynowa lub perłowa. Jest to o tyle problematyczne określenie, że istnieje spora grupa wysokiej jakości papierów, które są idealnie matowe jak kartka papieru biurowego, jednak znacznie grubsze i o świetnych możliwościach fotograficznych. Dziś jednak skupimy się na tych które fachowo nazywa się satyna, semigloss, luster, perła i raster.

Każdy z producentów niestety stosuje tu swoją terminologię. Aby uprościć opis nazwijmy papiery z drobną fakturą jako satynowe (mimo, że niektórzy producenci nazywają je semigloss). Te z wyraźniejszym ziarnem jako Perła/Luster. Papiery podobne do występujących dawniej papierów ciemniowych Kodaka z drobną wypukłą kratką, dzięki której unikamy odbić palców na powierzchni nazwijmy - raster.

Podobnie jak w papierach błyszczących, mogą tu wystąpić pewne podobieństwa papierów, mimo ich różnej specyfikacji, gramatury i nazw. Przykładem niech będzie porównanie faktury i grubości papieru Ilford Smooth Pearl i Tecco PPG250

 

ILFORD

Ilford to klasyk w branży. Marka znan każdemu starszemu fotografowi, który miał przyjemnośc pracować w czasach analogowych

Ilford Prestige Pearl 290 i 310

Porównanie zaczynamy od Ilforda. Mimo zmian w ofercie tego producenta, papier perłowy występuje tu od dawna. Po podziale oferty na serię Premium i Prestige, nastąpiły kosmetyczne zmiany, nadal jednak Ilfordowska perła cieszy się popularnością. Smooth Pearl to papier który moglibyśmy zakwalifikować jako satynowy. Wskazuje na to podobieństwo do produktu Tecco, który ten producent nazwał Pearl Gloss. Aktualnie Ilford Smooth Pearl dostaniemy w gramaturze 290 oraz 310 g/m2

Ilford Premium Lustre

Papier o perłowej powierzchni zwany Lustre występuje u Ilforda również w wersji dwustronnej. Dotyczy to jednak formatu minimum A4. Tu więc skupmy się na formacie pocztówkowym. Niestety, nie jestem w stanie pokazać Państwu papieru w formie w jakiej tradycyjnie je prezentujemy. Dostaliśmy jednak od dystrybutora fotografię testu tego podłoża

Papier biały o wyraźnej i zdecydowanej strókturze. Może pochwalić się dobrą reprodukcją kolorów


 

TECCO

Tu oferta papierów w formacie pocztówkowym o „nie błyszczącej” powłoce jest naprawdę bogata. Jednocześnie producent czerpie z najlepszych klasychnych wzorców.

Pearl Gloss Super PPG250

W pierwszej kolejności należy zaprezentować zdecydowanie najpopularniejszy papier z oferty Tecco. Pearl Gloss Super, bo taka jest pełna nazwa tego papieru cieszy się takim powodzeniem dzięki optymalnemu stosunkowi ceny do jakości papieru. Tej właśnie jakości nie da mu się odmówić. Jest to papier z rozsądną ilością wybielacza optycznego, o dużych możliwościach w reprodukcji koloru. Bardzo drobnoziarnista powłoka powoduje, że jednocześnie mamy papier daleki od glossa, ale nie dostajemy gruboziarnistej powłoki. Powoduje to, że delikatnie satynowy PPG250 jest papierem dla każdego i o wielorakim zastosowaniu. Od fotografii pamiątkowej po profesjonalne wystawy. Równie dobry w monochromii co w kolorowych obrazach. Dzięki standardowej gramaturze, uniwersalności, stonowanej fakturze i dobrej cenie, bardzo popularny wśród naszych klientów.

Luster PL285 i PL250

Tym razem mamy do czynienia z mocno wybielonym papierem o wyraźnej mocnej fakturze a jednocześnie nie pozbawiony połysku. Nadaje to wyraźnego charakteru drukowanej fotografii. Papier ten może być stosowany w dowolnym rodzaju fotografii. Najlepiej jednak sprawdzi się w portretach i obrazach pełnych emocji.   Zdecydowanie mamy do czynienia z liderem jakościowym. Zgodnie z testami wykonanymi przez niezależny Wilhelm Research papier ten w druku pigmentowym powinien przetrwać 27 lat w formie nie chronionej, lub nawet 200 w albumie. Podobnie specjaliści z Rochester Institute of Technology niezależnie od WIR potwierdzają trwałość tego papieru. Papier ten występuje w wariantach 285 i 250 gram. W zależności od ceny jaką chcemy zapłacić za papier, możemy nabyć go więc w standardowej oraz zwiększonej sztywności.  Tecco Luster to najpopularniejszy w skali globalnej papier tego producenta

PL250

PL285

Raster PSR250 i PSR290

To wyjątkowe papiery praktycznie nie spotykane dziś na rynku. W założeniu tego przeglądu papierów mamy wskazanie oferty podłoży do użytku domowego. Papierów wzorowanych na materiałach fotolabowych. Swego czasu popularny był papier typu jedwab firmowany prze Kodaka. Był to papier rastrowy z wyczuwalną pod palcami lub paznokciem „kratką”. Taki rodzaj papieru daje nam większą odporność na zniszczenia mechaniczne, ponieważ jego”porowatość” dystansuje powierzchnię zadruku od np. odcisku palca. Dlatego tego rodzaju podłoża są szczególnie polecane jeśli będziemy podawać fotografie z rąk do rąk bez używania rękawiczek ochronnych. Trudniej ty o odbicie palców czy o zarysowanie. Właśnie taki papier przeznaczony do druku dostępny jest w ofercie Tecco. Występuje w wariancie z mniejszą i większą gramaturą, łatwo więc dobrać odpowiednie dla siebie podłoże. Jednocześnie nie ustępuje innym papierom producenta, oferując znakomita jakość druku czy tez uzyskiwanie głębokich czerni

PSR250

PSR290


EPSON

Duża popularność papierów Epsona związana jest z popularnością drukarek tej marki. Równie dobrze jak w branży urządzeń, Epson radzi sobie z ofertą mediów

Epson Premium Semigloss

Tob typowe satynowe podłoże. Standardowa gramatura 251 gramów daje nam poczucie typowego papieru fotograficznego i obcowania z klasyczną „odbitką”.W serii Premium udało się Epsonowi zaoferować najwyższą jakość koloru i kontrastu. Możemy być pewni, że Epson nie zawiedzie nas pod względem jakości reprodukowanych kolorów. Zastrzeżenia można mieć  jedynie do polityki cenowej tego producenta. Nie da się jednak ukryć, że jeśli chcemy uzyskać za pomocą drukarki Epsona świetną jakość, a jednocześnie jesteśmy wierni marce, będzie to najlepszy wybór jakościowy. Oczywiście Epson posiada też serie mediów ekskluzywnych nazywaną Signature Worthy.  Papiery do ambitniejszych zastosowań to jednak osobna działka i o nich w następnych artykułach.