Z okazji uzyskania przez Centrum Papieru statusu AMBASADORA NEC SPECTRA VIEW, postanowiliśmy podzielić się z Państwem wiedzą na temat monitorów. Jest to subiektywny przegląd monitorów NEC niezbędnych grafikowi i fotografowi, tak początkującemu poszukującemu ekonomicznego, lecz dobrego rozwiązania, jak i profesjonaliście stawiającemu na jakość
Co monitor ma wspólnego z drukiem? Przecież najlepsze efekty prezentacji fotografii czy grafiki osiągamy na papierze. Wielu grafików i fotografów wychodząc z założenia, że monitor wyświetla „na oko poprawne” kolory. Inni znów wiedząc co nieco o ważności monitora w codziennej pracy, czy hobbystycznym dopieszczaniu fotografii wybierają monitor pod kątem marki. Kupują więc sprzęt znanego producenta z rodziny tanich monitorów o przeznaczeniu bardziej rozrywkowych czy co gorsza biurowym oczekując że logo producenta załatwi kwestię poprawnego wyświetlania.
Wszystkie te drogi są niestety błędne. Po pierwsze musimy określić jakie jest zastosowanie naszego sprzętu. Nie istnieje bowiem monitor idealny dla każdego. Dlatego też NEC oferuje rodziny monitorów które niezależnie od rozmiaru określające zakres kolorów oraz możliwości kalibracyjne. To na podstawie tych parametrów a nie tylko ceny czy wymiaru należy dobierać monitor. Istnieją więc rodziny monitorów dla amatorów fotografii, jak i zawodowców. Poprawnie dobrany monitor pozwoli nam na symulację efektu kopńcowego: wydruku na określonym profilem papierze, drukarce lub innym wyśiwtlaczu. Darmowy progream Multiprofiler wraz z monitorem pozwoli na wykonanie tzw softproofu, czyli symulacji efektu końcowego, bezpośrednio w monitorze. Musimy jednak dobrać monitor odpowiedni dla naszych potrzeb
NEC MultiSync z rodziny EA – od 22 do 29cali
– matryca IPS (z szerokimi kątami widzenia) – Podświetlenie LED odwzorowanie przestrzeni kolorów srgb*
Jest to rodzina podstawowych modeli. Przeznaczone dla osób zaczynających swoją przygodę z fotografią i grafiką. Poszukując ekonomicznego rozwiązania nie warto porzucać jakości kosztem ceny. Ta seria daje podstawowy zestaw cech poniżej których nie warto robić sobie krzywdy „hipermarketowym” modelem. Nie zbliży się nawet do obiektywnego wyniku dającego na pojęcie nad czym pracujemy. Seria EA podświetlana jest diodami LED, co gwarantuje lepszą kontrolę podświetlenia i mniejszy podbór energii. Odwzorowanie przestrzeni barwnej srgb daje nam możliwość uzyskania kolorów zbieżnych z drukarkami domowymi i odbitkami z fotolabu. Ceny tych monitorów zaczynają się już od 899PLN brutto, a model 24 calowy dostępny jest za ok1500PLN.
NEC MultiSync z rodziny P – od 23 do 24 cali
– matryca IPS (z szerokimi kątami widzenia) – odwzorowanie przestrzeni kolorów srgb*
Seria P to dosłownie dwa monitory. Mają one łączyć cechy tańszych modeli EA z graficznymi modelami PA. Charakteryzują się użyciem nowoczesnych matryc i elektroniki użytej w serii PA z niższą ceną. Monitory P oraz PA wyposażono już w nowoczesne podświetlenia GB-R LED. Uzyskujemy równomierność podświetlenia, ergonomię i jakość serii PA z przestrzenią koloru serii EA. Uzyskamy więc kolory zbieżne ze standardem srgb (czyli ok 75% AdobeRGB) i jakość paneli z wyższej półki za rozsądną cenę
NEC MultiSync z rodziny PA - od 24 do 30 cali
– matryca IPS (z szerokimi kątami widzenia) – odwzorowanie przestrzeni kolorów AdobeRGB**
Rodzina monitorów PA to już zdecydowanie wyższa klasa. Uzyskamy tu przede wszystkim pokrycie AdobeRGB. Formalnie spełniają one 99% pokrycia teoretycznie pojmowanej przestrzeni kolorów. W praktyce całość kolorów wyświetlanych przez te monitory obejmuje 108% AdobeRGB. Obejmuje więc kolory reprodukowane tak przez proste fotolaby, domowe drukarki, jak i profesjonalne urządzenia 8-12 kolorowe, takie jak Canon Pro1, czy Epson R3000, lub plotery graficzne. Pozwala na miarodajną symulację efektów wydruku na tych urządzeniach. Z każdym monitorem otrzymujemy certyfikat zaświadczający wyniki kolorystyczne naszego indywidualnego egzemplarza.
NEC SpectraView - od 23 do 55cali – odwzorowanie przestrzeni kolorów
– matryca IPS (z szerokimi kątami widzenia) – odwzorowanie przestrzeni kolorów AdobeRGB**
SpectraView to podrasowana rodzina PA. Monitory z tej serii posiadają bliźniaczą elektronikę, jednak wzbogacone są o możliwość kalibracji sprzętowej. Polega ona na bezpośredniej komunikacji kalibratora z elektroniką monitora. W odróżnieniu od kalibracji programowej, gdzie kalibrator komunikuje się z kartą graficzną, w tym przypadku kalibrator programuje bezpośrednio elektronikę Neca. Programuje więc tablice LUT kolorów w samym monitorze. Daje to znacznie dokładniejszą kalibracje monitora. Wraz z monitorem otrzymujemy specjalne oprogramowanie NEC SpectraView do kalibracji. Ponad to nowe monitory P/PA/SV wyposażone są w czujnik koloru pozwalający na utrzymanie wyników kalibracyjnych o wiele dłużej niż wcześniejsze konstrukcje. Z każdym monitorem otrzymujemy certyfikat zaświadczający wyniki kolorystyczne naszego indywidualnego egzemplarza.
NEC SpectraView Reference – od 24 do 30 cali
– selekcjonowana referencyjna matryca IPS (z szerokimi kątami widzenia) – odwzorowanie przestrzeni kolorów AdobeRGB**
Seria Reference zachowuje wszelkie korzyści wymienione w serii SpectraView. Matryce zastosowane w tej serii są jednak specjalnie selekcjonowanymi egzemplarzami. Następnie urządzenie referencyjne wygrzewane są przez określony czas i wielokrotnie testowane. Wraz z monitorem otrzymujemy certyfikat wskazujący ponad-przeciętne wyniki naszego monitora. Każdy z monitorów jest więc urządzeniem z najwyższej półki objętym pięcioletnią gwarancją.
W zestawieniu oczywiście załączamy tylko modele z nowych serii, przeznaczane do zastosowań graficznych z matrycami IPS i podświetleniem LED. Nec posiada w swojej ofercie o wiele więcej urządzeń niż wymienione monitory.
Kupując monitor w Centrum Papieru możecie Państwo liczyć na naszą pomoc. Kompetencje Centrum Papieru potwierdza Certyfikat AMBASADORA NEC SPECTRAVIEW 2014. Kupując w Centrum Papieru możecie też państwo liczyć na naszą pomoc i fachową poradę.
* Monitory srgb, w zależności od egzemplarza mogą uzyskiwać 95-100% pokrycia standardu srgb oraz 100-115% tego standardu
** Monitory AdobeRGB, w zależności od egzemplarza uzyskują 99% pokrycia AdobeRGB, uzyskując średnio 108% AdobeRGB, umożliwiając pracę w przestrzeni wyższej jak np PROfoto.